پوست سالمی داشته باشیم 1 - بیا تو بندر
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از ابلهى است پیش از توانا بودن شتابیدن ، و پس از فرصت داشتن درنگ ورزیدن . [نهج البلاغه]
امروز: سه شنبه 103 مهر 17

داشتن پوستی سالم، شفاف و زیبا کار سختی نیست، اما از آنجا که ما انسان ها فقط به دنبال راحت ترین راه هستیم، نه مؤثرترین راه، دستیابی به پوستی با این مشخصات، تبدیل به آرزویی دست نیافتنی برای بسیاری از افراد، بخصوص بانوان شده است.

همه ساله میلیونها تومان فقط در ایران، صرف انواع و اقسام کرم ها، لوسیون ها و ماسک های آرایشی، تقویتی و بهداشتی می شود، بدون این که فکر کنیم پوست ما واقعاً به این مواد احتیاج دارد؟ یا به عبارت بهتر، آیا نیازهای پوست ما فقط همین کرم ها و لوسیون ها هستند؟

جالب اینجاست که انجام کارهای واقعاً مؤثر و رفع نیازهای واقعی پوست نه تنها دشوار نیست، بلکه هزینه زیادی هم ندارد.

بعضی از نیازهای پوست که به آنها بی توجهی می شود آن قدر ساده و کم هزینه هستند که باور آن برای خود افراد هم مشکل است.

در برخورد با مراجعینی که از پوست خشک و چروک های زودرس گله مند بودند، افرادی را دیده ام که کم آبی و بی توجهی به نوشیدن مقادیر کافی آب در طول روز مشکل اصلی شان بود، حال آن که مبالغ هنگفتی صرف کرم های مرطوب کننده و چرب کننده کرده بودند.

مشکل اصلی بسیاری از آنان این است که شناخت کافی از پوست، ساختمان آن، نیازهای اصلی و تقویت کننده هایش ندارند.

برای این که بتوانیم پوستی زیبا داشته باشیم و پوست مان شاداب بماند یا شاداب تر شود، ابتدا باید شناخت بهتری از ساختمان و عملکرد گسترده ترین عضو بدن پیدا کنیم، سپس نیازها، دوستان و دشمنانش را بشناسیم و در نهایت کارهای مؤثری برای تقویت آن انجام دهیم.

انواع پوست

بر حسب مقدار چربی پوست، چهار نوع پوست داریم:

پوست چرب

افرادی که پوست چرب دارند، پوست شان همیشه براق و درخشان به نظر می رسد و همواره دارای لایه  ای از چربی روی پوست شان هستند.

علت های چربی زیاد پوست عبارتند از: زمینه ارثی، فعالیت غدد داخلی، تغذیه (چربی و شیرینی زیاد)، تنش، مصرف بعضی از داروها.

این افراد باید از کرم های مرطوب کننده که پایه آنها آب است و برای جلوگیری از اشعه آفتاب از کرم های ضد آفتاب بر پایه الکل استفاده کنند.

پوست خشک

این نوع پوست معمولاً نازک و کشیده است؛ زبر است، گاهی پوسته پوسته می شود و ضمناً مستعد چروک های زودرس است. این پوست به اشعه آفتاب و باد حساس است.

استفاده از صابون های معمولی برای این نوع پوست توصیه نمی شود زیرا خشکی آن را تشدید می کند و بهتر است از انواع صابون های نرم کننده برای شستشوی این پوست استفاده کرد.

بی توجهی به این پوست، باعث چین و چروک های زودرس می شود و از آنجا که این نوع پوست رطوبت و چربی کافی ندارد، باید به مرطوب کردن و چرب کردن آن توجهی ویژه داشت؛ نوشیدن آب کافی، استفاده مرتب از کرم های مرطوب کننده و چرب کننده؛ به طوری که پوست همیشه لطافت، رطوبت و چربی کافی داشته باشد؛ توصیه می شود.

افرادی که دارای پوست خشک هستند نیاز به کرم مرطوب کننده باپایه روغن و برای جلوگیری از نفوذ اشعه آفتاب نیاز به کرم های ضد آفتاب با پایه کرم دارند.

پوست معمولی

پوست خوش اخلاق!! حالتی مابین خشک و چرب که دردسری برای صاحب خود ایجاد نمی کند و با مراقبت های معمول و کمی توجه سلامت و شادابی آن حفظ می شود.

پوست مختلط

بیشتر منظور پوست صورت است زیرا مثلاً پیشانی و بینی پر چربی هستند و گونه ها و اطراف چشم خشک است.

بهداشت پوست

هدف اساسی بهداشت پوست، زیبایی و تمیزی آن است. پوست اگر کثیف هم نباشد استحمام روزانه به پاک کردن مواد زائد روی آن کمک می کند.

در عین حال آب نیمه گرم باعث تسکین و آرامش اعصاب می شود؛ صابون اثر آب را زیاد می کند و چربی پوست بدن را به خوبی از بین می برد. چربی ای روی پوست اغلب با گرد و غبار مخلوط می شود و به صورت چرک در می آید   و منافذ روی پوست را می پوشاند و در نتیجه بدن نمی تواند از راه پوست تنفس کند و دفع عرق و نمک را انجام دهد.

هنگام استحمام باید از حوله و لوازم اختصاصی استفاده کرد زیرا تعدادی از بیماری ها واگیردار هستند و از این طریق منتقل می شوند؛ پس از حمام این لوازم و حوله را در مقابل تابش نور خورشید قرار دهید.

(خشایار فرخیان)



  • کلمات کلیدی :
  •  نوشته شده توسط آدمین در جمعه 88/2/11 و ساعت 12:55 عصر | نظرات دیگران()
     لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    شهر زیر زمینی و شگفت انگیز در جزیره کیش
    تصاویر جالب غروب خورشید در مریخ
    "توتان خامون" جوانترین و مشهورترین فرعون مصر
    درختی بی نظیر
    "طالع بینی اسم"
    4 ترفند کوچک در Yahoo Mail
    معروفترین مردان به همراه مادرانشان
    دیدنی های امروز
    صاویر 10 بانوی اول امریکا در 50 سال
    هنر تزئین سوسیس و کالباس
    به زودی در آسیا و اقیانوسیه: ورژن CDMA گوشی LG Cookie - نهم اردی
    یش بینی ABI Research در مورد تعداد مشترکین گوشی‌های تلفن همراه 2
    W7؛ گوشی ورزش دوستانه از موتورولا - 9 اردیبهشت 1388
    فروش کلی سه ماهه اول گوشی‌های تلفن همراه از مرز پیش بینی‌ها گذشت
    فال امروز 9 اردیبهشت
    [همه عناوین(454)][عناوین آرشیوشده]

    بالا

    طراح قالب: رضا امین زاده** پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ

    بالا